۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۴۰۲۶۹
سخنگوی شورای نگهبان:

شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد | تکذیب شایعات درباره تأیید صلاحیت‌ها

شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد | تکذیب شایعات درباره تأیید صلاحیت‌ها
سخنگوی شورای نگهبان با رد شایعات درباره تأیید صلاحیت‌های جدید گفت: در بحث بررسی صلاحیت‌ها زمان قانونی گذشته است و دیگر اعلامی نداریم و بررسی صلاحیت‌ها تمام شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با موضوع پاسخگویی به خبرنگاران در مورد آخرین اطلاعات و آمار پیش از برگزاری انتخابات با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل سالن کنفرانس هتل لاله تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست کدخدایی ضمن خیر مقدم به همه خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: عوامل مختلفی در مشارکت مردم در انتخابات دخیل است و پیش‌بینی ما مشارکت بالای ۵۰ درصد در انتخاب ۲ اسفند است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که قوانین و معیار‌های این شورا در رد صلاحیت‌ها چیست و وادعا‌هایی وجود دارد که تعداد زیادی از اصلاح طلب‌ها رد صلاحیت شده اند؛ پاسخ داد: شورای نگهبان تابع قوانین و مقرراتی است که نمایندگان مجلس در ادوار مختلف وضع کرده اند و در رد صلاحیت‌ها به قانون عمل کردیم.

وی ادامه داد: در ادوار مختلف ادعا‌هایی مبنی بر عملکرد شورای نگهبان بوده، اما شکل‌گیری مجالس گوناگون با گرایشات سیاسی مختلف نشان می‌دهد عملکرد شورای نگهبان حزبی و جناحی نیست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر هزینه‌های نامتعارف برخی از نامزد در تبلیغات انتخاباتی گفت: قانون تبلیغات انتخاباتی یک قانون حداقلی است و نهاد‌های اجرایی از جمله وزارت کشور و نیروی انتظامی در این زمینه مسؤولیت دارند و شورای نگهبان نیز اگر با تبلیغاتی غیر واقعی و یا خلاف قانون مواجه شود که موثر در سرنوشت انتخابات باشد در بررسی صحت حوزه‌های انتخابیه قطعا مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی شبکه CNN درباره فرایند احراز صلاحیت‌ها تصریح کرد: در توضیح بیشتر این موضع باید بگویم بررسی شرایط احراز صلاحیت‌ها در چند مرحله انجام می‌گیرد که در مرحله اول هیأت‌های اجرایی به ریاست فرماندار آن حوزه و زیر نظر قوه مجریه با مشارکت مردمی شکل می‌گیرد؛ در مرحله دوم هیأت نظارت مردمی شورای نگهبان است که نظارت می‌کند بر آرا و نظرات هیأت‌های اجرایی و در مرحله بعد شورای نگهبان اول است که در این مرحله تجدید نظر در آرا هیأت مرکزی و استانی صورت می‌گیرد و کسانی که در این سه مرحله صلاحیت شان مورد احراز نباشد مرحله دوم شورای نگهبان این موضوع را بررسی می‌کند.

کدخدایی با اشاره به ماده ۲۸ و ۳۰ قانون انتخابات افزود: در این دو ماده شرایط احراز صلاحیت‌ها و همچنین مواردی که مانع از ورود افراد به مجلس می‌شود ذکر شده است؛ از جمله مدرک تحصیلی، سن و حسن شهرت در ماده ۲۸ و محکومیت‌های مالی و کلاه برداری و ... در بند‌های ماده ۳۰ قانون انتخابات که طبق مستندات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال بعدی در مورد زمان بررسی صلاحیت‌ها و شایعات پیرامون این موضوع اظهار داشت: زمان قانونی بررسی صلاحیت‌ها در روز ۲۲ بهمن به اتمام رسید و نظر نهایی شورا اعلام شد، اما در موارد محدود بررسی‌هایی مجددا صورت گرفت که در چند روز گذشته به وزارت کشور اعلام کردیم و هرگونه شایعات مبنی بر رد یا تایید صلاحیت‌ها تکذیب می‌شود.

سوال بعدی توسط خبرنگاری از کشور روسیه در مورد تامین امنیت انتخابات پرسیده شد که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: در بحث امنیت فیزیکی انتخابات هماهنگی لازم بین دستگاه‌های انتظامی و امنیتی به وجود آمده و شورای امنیت وزارت کشور مسؤول اصلی این موضوع است و هیچ نگرانی بابت تامین امنیت انتخابات نداریم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد قانون شفافیت مالی و ورود پول‌های کثیف به انتخابات، گفت: از مجلس بابت تصویب قانون شفافیت منابع مالی نامزد‌های انتخابات مجلس تشکر میکنم و خوشحالیم که می‌توانیم در این دوره انتخابات از این قانون استفاده کنیم و اگر گزارشی در این مورد به شورا برسد حتما مطابق وظایف عمل خواهیم کرد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی بر چرایی عدم اعلام دلایل رد صلاحیت‌ها عنوان داشت: قانون انتخابات این اجازه را به ما نمی‌دهد که دلایل عدم احراز صلاحیت را به عموم مردم اعلام کنیم و ما باید به صورت محرمانه این دلایل را به خود داوطلب اطلاع دهیم.

وی در پاسخ به خبرنگار اسپانیایی در مورد دلایل اصلی عدم صلاحیت‌ها گفت: از دلایل عدم صلاحیت‌ها سه محور اصلی سوء استفاده‌های مالی و اقتصادی، مباحث اخلاقی و روابط نامتعارف و یا اقدام نسبت به نظام جمهوری اسلامی و حرکت در جهت مخالف حاکمیت که برگرفته از مواد قانونی مختلفی است را می‌توان نام برد که موجب عدم تایید صلاحیت افراد می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات رییس جمهور در غیر رقابتی بودن انتخابات در برخی از حوزه‌ها به دلیل رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، بیان داشت: شورای نگهبان دیدگاه سیاسی ندارد و انتخابات را یک شرکت سهامی در نظر نمی‌گیرد و سخنان رییس‌جمهور درباره رقابتی نبودن برخی حوزه‌های انتخابیه دقیق نبود، زیرا بخش زیادی از داوطلبان، نامزد‌های مستقلی هستند که هیچ گرایش سیاسی به هیچ یک از جناح‌ها ندارند و حضور پر رنگی در انتخابات خواهند داشت؛ که پیرو این موضوع به مطالبات ایشان پاسخ داده شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار لبنانی مبنی بر تحرکات منطقه‌ای آمریکا برای به حاشیه بردن انتخابات همچون ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، ابراز داشت: هرگاه دشمنان ایران اسلامی اقداماتی را بر علیه منافع ملی ما انجام می‌دهند تا مشارکت مردم را به حداقل برسانند، موجب همبستگی مردمی در جهت دفاع از منافع ملی می‌شوند و ان‌شاء‌الله مردم در روز دوم اسفند مشارکت بیشتری را در انتخابات خواهند داشت.

کدخدایی در پاسخ به پرسش جهت‌دار خبرنگار خبرگزاری فرانسه که پرسید، اگر مشارکت مردم ایران در انتخابات اسفند زیر۵۰ درصد باشد چه می‌شود؟، پاسخ داد: تازه، می‌شود مثل انتخابات فرانسه که در برخی از انتخابات زیر ۵۰ درصد مشارکت داشتند؛ اما طبق قانون انتخابات مشارکت زیر ۵۰ درصد مردم در انتخابات مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر جابجایی رای دهندگان در حوزه‌های انتخابیه، بیان داشت: از نظر قانونی منعی برای این کار نیست و اگر فردی از شهری به شهر دیگر برود و رای بدهد اشکالی ندارد؛ اما در حوزه‌هایی که این جابجایی تاثیر گذار باشد و برای شورای نگهبان محرز شود جابجایی افراد صورت گرفته است و حقی از کسی ضایع شده است، شورای نگهبان ورود خواهد کرد و امکان ابطال آرای آن حوزه وجود دارد.

وی در پاسخ خبرنگار انگلیسی نشریه گاردین که پرسید آیا رد صلاحیت‌ها موجب از بین رفتن علاقه افراد برای شرکت در انتخابات نمی‌شود، گفت: در کشور‌هایی که نظام دو حزبی دارند مانند انگلستان ممکن است این اتفاق بیوفتد، ولی در کشور ما علاوه بر احزاب و گروه‌های مختلفی که وجود دارند، افراد زیادی هم به صورت مستقل در انتخابات شرکت می‌کنند و طبیعتا این گونه مسائل در کشور ما پیش نخواهد آمد؛ و با توجه به آماری که از سوی دستگاه‌های دولتی ارائه شده، عامل بررسی صلاحیت‌ها در میزان مشارکت مردم در انتخابات کمترین تاثیر را داشته و بیشترین عامل مربوط است به مسائل معیشتی و اقتصادی.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال خبرنگار سوئدی که چرا تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس عدم صلاحیت گرفته‌اند و مجاز به شرکت در انتخابات نشده‌اند، اظهار داشت: تعداد ۲۴۸ نفر از نمایندگان مجلس دهم دوباره برای انتخابات ثبت نام کردند که از این تعداد ۷۵ نفر تایید صلاحیت نشدند و طبق قانون، صلاحیت نمایندگان برای یک دوره چهار ساله تایید می‌شود و برای دوره‌های بعدی مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر تخلفی صورت گرفته باشد در مرحله بعد مورد توجه واقع می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، در ابتدا شاهد اعتراضات گسترده اصلاح طلبان مبنی بر نبودن نفرات کافی جهت ارائه لیست انتخاباتی به دلیل عدم صلاحیت‌ها بودیم و این موضوع موجب شکل گیری جریان‌هایی خاص از سوی برخی از مقامات در کشور شد و از طرفی امروز شاهد ارائه چندین لیست انتخاباتی از این طیف هستیم، بیان داشت: انتظار ما از مقامات کشور این است که قبل از هر اظهار نظری اطلاعات کافی را کسب کنند و بعد موضع گیری کنند و در این بین برخی از مقامات بعد از کسب اطلاعات درست مواضع خود در قبال شورای نگهبان اصلاح کردند و ما از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری از کشور آلمان در مورد حد نصاب قانونی آرا برای تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان چند درصد است، گفت: برای به اصطلاح برنده شدن نماینده‌ای از حوزه انتخابیه ملاک برای شورای نگهبان ۲۰ درصد آرای آن حوزه انتخاباتی است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال بعدی که در مورد برخی کلاه برداری‌ها انجام شده توسط افراد خاص در موضوع تایید صلاحیت گرفتن برای داوطلبین پرسیده شد، اظهار کرد: ما به همه داوطلبین این هشدار را داده‌ایم که مراقب افراد سودجو و کلاهبردار باشند؛ باید دید کسانی که این موضوعات را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند چه اهدافی دارند و مقصودشان چیست و حفاظت شورای نگهبان با همکاری نیرو‌های انتظامی و وزارت اطلاعات و با همکاری قوه قضاییه با این گونه اقدامات برخورد خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعتراض برخی از نمایندگان فعلی مجلس مثل علی مطهری که عدم صلاحیتش را دیدگاه سیاسی شورای نگهبان عنوان کرده است، گفت: ما آقای مطهری را به شورای نگهبان دعوت کردیم و علت عدم صلاحیت شان را گفتیم و ایشان می‌توانستند با خبرنگاران مصاحبه و جزییات جلسه خود را اعلام کند که از این‌کار خودداری کرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، بیان داشت: بسیاری از بخش‌های انتخابات ازجمله "احراز هویت" الکترونیکی برگزار می‌شود و اگر امنیت انتخابات و سلامت آرا برای ما مسلم شود از برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات در دوره‌های بعد استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری از کشور روسیه که پرسید، نظارت بر انتخابات چگونه است و آیا از ناظران بین‌المللی نیز دعوت می‌کنید، گفت: نظارت بر انتخابات در کشور ما مردمی است و "سامانه مردم ناظر" را برای ارتباط مستقیم با مردم راه‌اندازی کردیم؛ نزدیک به ۱۰۰۰ گزارش به این سامانه ارسال شده که ۱۰۰ مورد آن قابلیت پیگیری داشت که این موارد را به دفاتر استانی ارسال کردیم.

کدخدایی افزود:، اما نفس نظارت بر انتخابات توسط کشور‌های دیگر را یک توهین برای خودمان می‌دانیم؛ ولی اگر این موضوع جنبه دوستانه داشته باشد مشکلی نداریم و مثل حضور خبرنگاران خارجی بلا مانع است.

در سوال بعدی دوباره نوبت به یک خبرنگار دیگر از کشور فرانسه رسید و در ادامه سوالات جهت دار خودشان این بار عدم حضور جوانان در انتخابات را مطرح کردند، که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: ان‌شاء‌الله در روز انتخابات جوانان حضور گسترده‌ای در پای صندوق‌های رای خواهند داشت و شما هم در آن روز این حضور را با دوربین‌های خودتان ثبت خواهید کرد؛ ما فکر می‌کنیم که همه جوانان ایرانی به سرنوشت کشور خودشان علاقه دارند و به آن می‌اندیشند و حضور در پای صندوق‌های رای از دست نخواهند داد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به آخرین سوال که در مورد امکان بوجود آمدن عدم صلاحیت برخی افراد تا ساعاتی پیش از شروع انتخابات پرسیده شد، گفت: در این مورد هم اگر مستنداتی به دست شورای نگهبان برسد که عدم صلاحیت شخصی را احراز کند، در همان ساعات اقدام به حذف نام این افراد در لیست‌های انتخاباتی می‌شود و این موضوع در مورد انصراف‌ها نیز که تا شب قبل از انتخابات صورت می‌گیرد اتفاق می‌افتد. /۹۶۹/

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات